Čtvrtá část - Srovnání zrcadlovky a kompaktního digitálu (Canon EOS 350D vs Panasonic Lumix FZ20 / FZ30)



Úvod

Zde si ukážeme jaký je rozdíl mezi pravou digitální zrcadlovkou (DSLR) a kompaktním digitálem s elektornickým hledáčkem (někdy nazývané elektronická zrcadlovka nebo i digitální zrcadlovka). Nebudou chybět ani testovací obrázky. Na úplný závěr pár drobných rad, co si koupit a proč.

Pozn.: V průběhu psaní článku jsem se stal štastným majitelem Nikonu D70, takže testovací snímky již nejsou FZ20 vs EOS 350D, ale FZ20 vs D70. Nicméně ono to defakto nic moc nemění, jen říkám předem, aby to bylo kosher. Situace bude též stejná, pokud zaměníme FZ20 za FZ30. Jde zkrátka o principy.





Jdeme na to!

Proti sobě nám zde stojí dva fotoaparáty: Canon EOS 350D vs Panasonic LUMIX FZ20 (poměr velikostí obrázků jsme volil co nejbližší k realitě). Pro ilustraci dodejme, že panasonic má tyto rozměry 128 x 87 x 106 mm a váží 560g. Canon je přibližně stejně veliký, váha však 730 g (s kitovým objektivem).


Čím se liší?
  • FZ20 je 5MPX foťák. 350D je již 8Mpx.
  • Jak 350D tak FZ20 jsou celkem uznavané přístroje. Ve své třídě špička.
  • FZ20 má 12x násobný zoom realizovaný optikou firmy Leica s světelností F2.8 v celém rozsahu a navíc s optickou stabilizací (tím se chlubí jen velmi málo objektivů obecně...) zatímco 350D prakticky cokoliv co na něj nasadíte. V našem příadě EF 28-105 USM II /3.5-4.6.
  • Oba se drží velmi podobně, FZ20 je svým způsobem napodobenina zrcadlovky.
  • FZ20 i 350D mají display na prohlížení snímků, u FZ20 lze použít jako hledáček a má krom velkého displaye i EVF (Electronic View Finder), tedy "napodobeninu" hledáčku skutečné zrcadlovky realizovanou 2. displayem. 350D má klasický hledáček, kdy se díváte skrz objektiv.
  • FZ20 používá SD karty, 350D CF

Tolik "první dojmy" neznalého uživatele..

Začínáme ... jak jinak než malým kvízem! :o)

Na začátek našeho testování Vám ukáži 2 obrázky (Snímek 1 a Snímek 2, dále zatím nescrolujte!!), jedná se o zmenšeniny základního testovacího snímku, který jsem použil. Tipněte si: Který snímek zhotovil dle Vašeho úsudku který fotoaparát.

Snímek 1





Snímek 2





Máte svého favorita?? Raději si svůj tip někam poznamenejte...

V současné době již stojí DSLR zrcadlovky jen o málo více než lepší ultrazoomové kompakty. Má tedy cenu si koupit zrcadlovku? Podívejme se na to postupně. Základní rozdíl mezi kompaktem a zrcadlovkou je ve způsobu, jakým fotograf pořizuje snímek. U běžného digitálního fotoaparátu vidí fotograf na displeji obraz zpracovaný elektronikou fotoaparátu a zachycený přímo CCD/CMOS snímačem fotoaparátu skrze objektiv (již pomíjím optické hledáčky). Zrcadlovka ukazuje obraz ve formě jaké ho "vidí" objektiv fotoaparátu, tedy realný obraz zpracovaný pouze optikou. Zde lze každému systému přiřknout alepsoň jednu výhodu oproti druhému: vidím-li obraz již zpracovaný celým řetezcem fotoaparátu (objektiv-snímač-elektronika), poté lze říci, že za jistých okolností vidím již finální snímek. Zde nutno podotknout, že se jedná spíše o teorii - displej zpravidla ukazuje obraz jen hrubě zpracovaný obraz kvůli rychlosti překreslování obrazu. Hledáček, který by zobrazoval obraz každou druhou vteřinu by asi nebyl vhodný pro drtivou většinu uživatelů. Každopádně může fotograf vidět přimo v obraze spoustu informací (například histogram - rozložení jasové složky v obraze) a například korigovat naprosto evidentní chyby v expozici. Hledáček zrcadlovky nám ukazuje defakto reálný obraz zpracovaný optikou, cože je fajn v šeru (kde toho lidské oko vidí více než snímač). Na druhou stranu fotit přímo proti slunci nemusí být vůbec příjemné. Kromě základních expozičních údajů (které mají dnešní zrcadlovky již v hledáčku) nevidíte nic a výsledek je nutné vždy letmým pohledem zkontrolovat, jinak se můžeme doma hodně divit. :) Pokud máte foťák s elektronickým hledáčkem, pak u některých přístrojů je možné vidět například výřez fotografie ihned po pořízení snímků (víte tedy na beton, že automatika ostření a expozice neselhala). Narozdíl od zrcadlovky však nemusíte foťák odendavat od oka a v závislosti na výsledku můžete fotit ihned znovu atd. Na druhou stranu díky realnosti obrazu hledáčku (nesrovnatelné s žádným displejem) zrcadlovek lze užít manuální ostření (stačí jen trošku světla), není to ani pomalé, kažodpádně na matnici manuální zrcadlovky můžete zapomenout.


A zase kvízek... :)

Snímek A





Snímek B





Máte, pokuste si výsledek jak prvního tak druhého odhadu zapamatovat až do konce tohoto textu (případně si jej někam poznamenejte).


Dalším záasadním rozdílem je velikost CCD/CMOS snímače obrazu.


Srovnání typických velikostí CCD/CMOS snímačů s kinofilmovým políčkem

červená - snímače zrcadlovky

modrá - snímač kompaktu


Velikost snímače má vliv na dvě zásadní věci: šum a hloubka ostrosti. Čím větší máme snímač, tím větší plocha připadá na jeden pixel snímku, tím více světla nám na něj dopadne a tím lepe lze oddělit od šumu. Obecně lze říci, že čím větší snímač, tím méně šumu (nicméně záleží i na zpracování obrazu, technologii snímače atd.).

Hloukba ostrosti je rozsah scény, který je na snímku ostrý a oproti šumu tomu na tom "opačně". Čím větší snímač, tím menší hloubka ostrosti. Pokud mám malý snímač, stačí mi malý objektiv, aby pokryl jeho plochu. Vystačí mi i malá ohnisková vzdálenost (proto se u komaptkních fotoaparátů uvádí přepočet ohniskové vzdálenosti na kinofilmové objektivy, lidé mají tyto čísla "zažitá".). Malá ohnisková vzdálenost = menší konstrukční velikost objektivu. Kompaktní fotoaparát musí být přeci malý. :) Hloubka ostrosti souvisí přímo s fyzickou ohniskovou vzdáleností... a ta je u objektivů defakto určena konstrukcí systému, tedy velikostí snímače. A co to tedy je? Rovnou si dáme třetí dvojici, zde to je krásně vidět:



Snímek X





Snímek Y





U třetí dvojice už asi bylo rozhodování asi nejlehčí... nejtěžší to bylo asi u první, co říkáte? Každopádně, zde to ihned prozradím: snímek Y je z Nikonu D70, X náleží FZ20. Vidíte, jak má X ostré pozadí. To je proto, že má větší hloubku ostrosti. Nepříjde vám Yko přirozenější?

Pro úplnost jen dodejme, že hloubka ostrosti závisí i na zaclonění objektivu. Čím nižší clona, tím menší hlouba ostrosti.



Výsledek Kvízu

Nyní kolem toho nebudeme dělat velkou vědu: Nikon D70 - 2, A, Y; Panasonic FZ20 - 1, B, X. Srovnání pro FZ30/EOS350D by dopadlo na chlup stejně.



Pitva testovecích obrázků

Nyní si testovací snímek prohlédneme podrobněji, následující obrázky ukazují výřez snímků obou aparátů.

FZ20 - D70

FZ20 se snaží snímek doostřit, aby vypadal lépe. Nicméně detailů má snímek méně... drátek na střeše nám prostě zmizel. :)



FZ20 - D70



D70 - FZ20

Opět se FZ20 snaží snímek více doostřit, na zvětšenině jsou již patrné artefakty komprese. Snímek z Panasonicu je ostřejší, protože má obecně mnohem vyšší hloubku ostrosti. Zatímco ostrost rámu je srovnatelná, ostrost listí je u Nikona podstatně nižší. Pokud by tedy Nikon omylem zaostřil na listí místo okna, byl by snímek již velmi zlý. U panasonicu by celá scéna byla přibližně stejně ostrá, jako nyní. Inu i velká hloubka ostrosti má své výhody, někdy dokáže zachránit snímek tam, kde nám selže zaostřovací systém.


D70 - FZ20



FZ20 - D70

Hezká demonstrace hloubky ostrosti. Dále pak detailů a měření expozice: snímek z FZ20 je na některých malých detailech přepálený (bílá místa). Struktura dřeva je z Nikonu mnohem přirozenější.



A co na závěr??

Každý foták, kategorie má svá pozitiva. FZ30 vám nabízí vše pěkně v jednom, nemusíte řešit objektivy. Západ slunce si hezky nastavíte na LCD. Není problém fotit z krkolomnývh pozic či proti slunci. Na druhou stranu kvalita výsledného snímku bude pro některé situace výrazně horší. Nikon D70 + objektiv váží minimálně kilogram a do kapsy jej opravdu nedáte. Panasonic FZ30 bude při horším osvětlení v koncích a ve studiu lze užít spíše jako těžítko, i když je to špickový přístroj.

Nuže co a proč si koupit?

  • Panasonic FZ20/FZ30, Sony DSC-H1... (pokud chcete vše v jednom za slušnou cenu a vyhovuje vám ten či onen model)
  • Nikon D50 (Pokud máte rádi SD karty, méně peněz)
  • Canon 350D (Pokud chcete malou a dobrou zrcadlovku, máte sklony ke Canonu, například sbírku objektivů)
  • Nikon D70 / D70s (Pokud chcete foťák, který uspokojí i náročnějšího amatéra a neztratí se i ve studiu, máte rádi skla Nikkor nebo nejnověji i Carla Zeisse)
  • Minolta Dynax 5D / 7D (Pokud nechcete nikdy řešit otázku, zda se vyplatí invesovat 10 000,- a více do stabilizace objektivu a chcete hezkou zrcadlovku za málo peněz. Nebojte se toho, že Minolta končí, vývoj systému bude pokračovat pod hlavičkou Sony a pšičkových skel existuje velmi mnoho...)
  • Panasonic L1 (Pokud vás láka idea analogového digitálu a prvního skla od Leicy s autofocusem a optickou stabilizací)
  • Olympus E500 (Pokud je vám značka sympatická a máte málo peněz)
  • Olumpus E330 (Pokud vám opravdu vadí, že se zrcadlovkou nelze fotit přes display... E330 to již umí)
  • ... Canon EOS 20D a 30D, Nikon D200 (Pokud uvažujete o tomto, nečtete dobrý článek...)


Link na původní obrázky zde tentokrát nedám, není na nich nic zajímavého.




Odkazy na kvalitní recenze:

Žádné české dle mého soudu neexistují, takže alespoň toto:
steves-digicams.com
dpreview.com
dcresource.com


...případné dotazy na mou osobu zde a pokud Vás zajímá co fotím tak mrkněte na mé stránky.