Devátá část - Tokina 28-70/2.8 vs Nikkor 18-70/3.5-4.5



Úvod

Pokud se člověk jednoho dne rozhodne, že by si chtěl zařídit improvizovaný ateliér zpravidla narazí na velmi malou možnost sehnat někde jakékoliv informace co a jak se má dělat se světly. Svícení je alfou i omegou ateliérové fotky, bez dobrého světla to prostě nejde. Tenhle "článek" se bude zabývat focením s jedním bezdrátově řízeným TTL zábleskem (konkrétně Nikon SB-800 řízený komanderem D70, nicméně identické výsledky lze dosáhnout jak s jinými TTL systémy Canon či Sigma, tak s manuálními blesky (po patřičném laborování a nastavování expozice)) v různých kombinacích s destníky či bez.

Update: Na konci jsem ještě přidal malý navod, jak si postavit softbox za cca 300,- na experimenty.



Co máme k dispozici?

Není toho mnoho, nestálo to mnoho... :)

  • Nikon D70 - tímto budeme fotit a řídit blesk. Foťák je odpalován dálkově. Clona 5,6, čas 1/160, iso 200, white - auto, blesk v commander módu.
  • Nikon SB-800 - tento blesk nám bude blýskat. Nastaven na remote TTL s difusním nástavcem a rozptylkou (14mm).
  • Držák - drzí blesk, případně deštníky.
  • Stříbrný deštník - originál foto deštník, cena cca 800,-.
  • Stříbrný poloprůhledný deštník "bankrot" - velmi nekvalitní deštník koupený za směšnou cenu. Na rozdíl od fotodeštníku neodráží 100% světla a lze jím svítit skrz. Vnitřní strana je šedostříbrná, vnější velmi světle modrostříbrná, cena cca 50,-.
  • Odrazka 5-IN-1 - ve funkci difuzéru. Pomocí této odrazky vytvoříme improvizovaný softbox.


No a jak to dopadlo?

Nebudeme to protahovat, jdeme se podívat na výsledky:




Než začneme, bude dobré si nastínit, jak celá situace vypadá. Pro jistotu jen zopakuji, že vše (pokud není uvedeno jinak) je focené na f5.6, 1/160 a ISO 200.



Obrázek číslo jedna zachycuje původní osvětlení místnosti, čas je v tomto případě 1/2s. Pro další pozorování doporučuji sledovat stíny pod bradou (krk) a místa kolem reproduktoru.



Zde máme přímý záblesk. Na první pohled je vidět dobré pokrytí prostoru světlem, na druhý vidíme velmi výrazné stíny.



Tento obrázek zachycuje užití stříbrného deštníku. Tvrdé a velmi směrové světlo. Dalo by se říci, že až agresivní a dynamické. Stíny ovšem již znatelně méně ostré oproti přímému záblesku. Dvojité stíny u reproduktoru mohou mít více příčin, nerovnoměrný odraz od deštníku nebo již odražené světlo od okolních zdí a předmětů.



Polopropustný deštník (odraz) nám navazuje na stříbrný. Světlo je měkčí a rovnoměrnější (pravděpodobně díky odrazu světla, které prošlo skrz deštník). Stíny jsou již uhlazené a neagresivní. Oproti očekávání zde není problém s rozhozením bílé barvy díky barevnosti deštníku.



Polopropustný deštník (světlo skrz) nám již téměř potlačil stíny. Světlo již je velmi měkké. Začíná se podobat softboxu.



A nakonec zde máme velmi improvizovaný otevřený softbox (blesk skrz difuzér), světlo je rovnoměrné a měkké.




Závěr

Ten si každý musí již udělat sám... Každé světlo se hodí na jiný účel. A možná někoho napadla otázka, proč jsem fotil zrovna v tomto prostředí a této konkrétní póze. Honba za světlem totiž není nic jiného než snaha vyprodukovat to, co máme k dispozici každý den venku v umělých podmínkách. A jak tedy vypadá ono "správné" světlo v této místnosti? Takto...










Odkazy na kvalitní recenze:

Žádné české dle mého soudu neexistují, takže alespoň toto:
steves-digicams.com
dpreview.com
dcresource.com


...případné dotazy na mou osobu zde a pokud Vás zajímá co fotím tak mrkněte na mé stránky. .